שאלות לפרשיות השבוע במיון לפי סוג תחבירי ותופעות לשוניות

שאלות פרשני המקרא 
לפרשיות השבוע במיון ע"פ תופעות תחביריות 
ולפי כללי הדקדוק למלבי"ם (אילת השחר, יאיר אור)


מאגר מת"ל במכללת קיי - באר שבע


ציורי תנ"ך: סופרי סת"ם
ציירה: אהובה קליין
(c)
[שמן על בד]

http://ahuvaklein.blogspot.com

                                                                                                           
              

תוכן המדור

אתרים כלליים
אות קטנה
אי-התאמה לשונית בתוך פסוק
אי-התאמה סגנונית בתוך פסוק
ביאור מילים ע"פ "אילת השחר" למלבי"ם
ביאור מילים ע"פ "יאיר אור" למלבי"ם
ביטוי חוזר באותו פסוק
בעל חי מדבר
ה"א הידיעה
חזרה על אותה מילה בתוך פסוק
חזרה על פסוקים
חזרה על פרטים ידועים שהוזכרו
חזרה על שם פרטי בתוך פסוק
ייחוס משפחתי
כפל לשון - חיוב ולשון שלילה
כפל לשון בפועל
כתיב מלא וכתיב חסר
לשון חסרה
לשון יתרה
מידות שהתורה נדרשת בהן
מילים נרדפות - כפל לשון
מילת "אלה" , "ואלה"
מילת "ויהי"
מילת "כי"
מילת "תולדות"
מיקום גיאגורפי
מעבר מלשון יחיד ללשון רבים
מעבר מלשון רבים ללשון יחיד
מקור מוחלט
מקרא מסורס - סדר המילים בפסוק
מתארים ושמות תואר
נישואין
סדר מילים שונה בין פסוקים
סדר מילים שונה בתוך פסוק
סמיכות פרשיות
סמנטיקה לקסיקלית
סתירה בתוך הפסוק עצמו
סתירות בין פסוקים
פירושים שונים של רש"י לאותה מילה
ריבוי מילת "את"
ריבוי מילת "עם"
שאלה נקודתית על פסוק
שאלות על פירושי רש"י
שאלות רעיוניות על הפרשה
שימוש בלשון יחיד במקום לשון רבים
שימוש בלשון רבים במקום לשון יחיד
שימוש במילות יחס
שם המספר (מונה/סודר)
שם הפועל / מקור נטוי
אתרים כלליים
אות קטנה
בראשית פרק כ"ג פסוק ב', פרשת בראשית

אֵלֶּה תוֹלְדוֹת הַשָּׁמַיִם וְהָאָרֶץ בְּהִבָּרְאָם "

ויקרא פרק א' פסוק א', פרשת ויקרא

" וַיִּקְרָא אֶל משֶׁה וַיְדַבֵּר יְדוָד אֵלָיו מֵאֹהֶל מוֹעֵד לֵאמֹר "

בראשית פרק כ"ג פסוק ב', פרשת חיי שרה

" וַיָּבֹא אַבְרָהָם לִסְפֹּד לְשָׂרָה וְלִבְכֹּתָהּ "


מהו הטעם בכתיבת האות הקטנה בכל פסוק?
אי-התאמה לשונית בתוך פסוק
שמות פרק כ' פסוק י"ד, פרשת יתרו
וְכָל הָעָם רֹאִים אֶת הַקּוֹלֹת וְאֶת הַלַּפִּידִם וְאֵת קוֹל
   הַשֹּׁפָר וְאֶת הָהָר עָשֵׁן
 "


כיצד יתכן לראות קולות? 
 
אי-התאמה סגנונית בתוך פסוק
שמות פרק ב' פסוק ו', פרשת שמות
וַתִּפְתַּח וַתִּרְאֵהוּ אֶת הַיֶּלֶד וְהִנֵּה נַעַר "

מדוע נכתב על משה "ילד" ואח"כ "נער"?
ביאור מילים ע"פ "אילת השחר" למלבי"ם
בראשית פרק ל"ט פסוק א', פרשת וישב
" וְיוֹסֵף הוּרַד מִצְרָיְמָה "

מדוע נכתב "הורד"? הרי אפשר היה לכתוב "הגלה",

שכן אחי יוסף הגלו אותו למצרים?


בראשית פרק ו' פסוק כ"א, פרשת נח
וְאַתָּה קַח לְךָ מִכָּל מַאֲכָל אֲשֶׁר יֵאָכֵל
  וְאָסַפְתָּ אֵלֶיךָ וְהָיָה לְךָ וְלָהֶם לְאָכְלָה
 
 "

לשם מה נכתב "אשר יאכל" לגבי המאכל?
הרי הדבר מובן מאליו כי מאכל יש לאכלו.


בראשית פרק ו' פסוק ט', פרשת נח
אֵלֶּה תּוֹלְדֹת נֹחַ נֹחַ אִישׁ צַדִּיק תָּמִים הָיָה בְּדֹרֹתָיו "  
מדוע התווספה המילה "איש" לפני התארים?
ר' פרק ז' כלל ס"ג


בראשית פרק ל"ז פסוק ז', פרשת וישב
וְהִנֵּה קָמָה אֲלֻמָּתִי וְגַם נִצָּבָה "  
מהו ההבדל בין "עמד" לבין "נצב"? 


בראשית פרק ח' פסוק ח', פרשת נח
וַיְשַׁלַּח אֶת הַיּוֹנָה מֵאִתּוֹ "  
בראשית פרק מ"ה פסוק כ"ד, פרשת ויגש
וַיְשַׁלַּח אֶת אֶחָיו וַיֵּלֵכוּ וַיֹּאמֶר אֲלֵהֶם אַל תִּרְגְּזוּ בַּדָּרֶךְ "  
בראשית פרק ל"ז פסוק ל"ב, פרשת וישב
וַיְשַׁלְּחוּ אֶת כְּתֹנֶת הַפַּסִּים וַיָּבִיאוּ אֶל אֲבִיהֶם "  
מהו ההבדל בין "שָלַח" (בנין קל)
לבין "
שִלַּח" (בנין 
פִעֵל)?
ר' פרק מ"ד כלל תל"ט 


ביאור מילים ע"פ "יאיר אור" למלבי"ם
בראשית פרק א' פסוק א', פרשת בראשית
בְּרֵאשִׁית בָּרָא אֱ-לֹהִים אֵת הַשָּׁמַיִם וְאֵת הָאָרֶץ "  
מהו ההבדל בין "ראשית" לבין  "תחלה"? 
ר' באות רי"ש.


בראשית פרק ל"ט פסוק ח', פרשת וישב
וַיְמָאֵן | וַיֹּאמֶר אֶל אֵשֶׁת אֲדֹנָיו  "
מהו ההבדל בין "מאן" לבין "לא אבה"? ר' באות מ"ם.


בראשית פרק כ"ב פסוק ו', פרשת וירא
וַיִּקַּח בְּיָדוֹ אֶת הָאֵשׁ וְאֶת הַמַּאֲכֶלֶת וַיֵּלְכוּ שְׁנֵיהֶם יַחְדָּו "

בראשית פרק כ"ב' פסוק ח', פרשת וירא

וַיֹּאמֶר אַבְרָהָם אֱ-לֹהִים יִרְאֶה לּוֹ הַשֶּׂה לְעֹלָה בְּנִי
  וַיֵּלְכוּ שְׁנֵיהֶם יַחְדָּו "
    
בראשית פרק כ"ב פסוק י"ט, פרשת וירא
וַיָּשָׁב אַבְרָהָם אֶל נְעָרָיו וַיָּקֻמוּ וַיֵּלְכוּ יַחְדָּו אֶל בְּאֵר שָׁבַע  "    
מהו ההבדל בין "יחדו" לבין "יחד"? ר' באות יו"ד.


בראשית פרק ח' פסוק ו', פרשת נח
וַיְהִי מִקֵּץ אַרְבָּעִים יוֹם וַיִּפְתַּח נֹחַ אֶת חַלּוֹן הַתֵּבָה
  אֲשֶׁר עָשָׂה
 "
בראשית פרק ב' פסוק ג', פרשת בראשית
" כִּי בוֹ שָׁבַת מִכָּל מְלַאכְתּוֹ אֲשֶׁר בָּרָא אֱ-לֹהִים לַעֲשׂוֹת "  
מהו ההבדל בין "יצר", "ברא" ו"עשה"?
ר' באות יו"ד.


בראשית פרק ל"ז פסוק א', פרשת וישב
 וַיֵּשֶׁב יַעֲקֹב בְּאֶרֶץ מְגוּרֵי אָבִיו בְּאֶרֶץ כְּנָעַן "  
מהו ההבדל בין "יושב" לבין "שוכן"? ר' באות יו"ד.



בראשית פרק מ"ה פסוק כ"ד, פרשת ויגש
וַיְשַׁלַּח אֶת אֶחָיו וַיֵּלֵכוּ וַיֹּאמֶר אֲלֵהֶם אַל תִּרְגְּזוּ בַּדָּרֶךְ "  
מהו ההבדל בין "כעס" לבין "רגז"? ר' באות כ"ף.



בראשית פרק מ"ה פסוק כ"ד, פרשת ויגש
וַיָּשָׁב יִצְחָק וַיַּחְפֹּר אֶת בְּאֵרֹת הַמַּיִם "  
מהו ההבדל בין "כרה" לבין "חפר"? ר' באות כ"ף.


בראשית פרק ל"ז פסוק ח', פרשת וישב
וַיֹּאמְרוּ לוֹ אֶחָיו הֲמָלֹךְ תִּמְלֹךְ עָלֵינוּ
   אִם מָשׁוֹל תִּמְשֹׁל בָּנוּ
 "
  
מהו ההבדל בין "מושל" לבין "מלך"?
ר' באות מ"ם.


בראשית פרק ז' פסוק ד', פרשת נח
כִּי לְיָמִים עוֹד שִׁבְעָה אָנֹכִי מַמְטִיר עַל הָאָרֶץ "  
בראשית פרק ז' פסוק י"ב, פרשת נח
וַיְהִי הַגֶּשֶׁם עַל הָאָרֶץ אַרְבָּעִים יוֹם וְאַרְבָּעִים לָיְלָה "  
מהו ההבדל בין "מטר" לבין "גשם"?
ר' באות מ"ם.



בראשית פרק ל"ז פסוק ז', פרשת וישב
וְהִנֵּה קָמָה אֲלֻמָּתִי וְגַם נִצָּבָה "  
מהו ההבדל בין "עמד" לבין "נצב"? ר' באות עי"ן.



בראשית פרק מ"א פסוק ח', פרשת מקץ
וַיְסַפֵּר פַּרְעֹה לָהֶם אֶת חֲלֹמוֹ וְאֵין פּוֹתֵר אוֹתָם לְפַרְעֹה "  
מהו ההבדל בין "פתר", "פרש" ו"באר"?
ר' באות פ"א.



במדבר פרק כ"ב פסוק ו', פרשת בלק
וְעַתָּה לְכָה נָּא אָרָה לִּי אֶת הָעָם הַזֶּה "  
מהו ההבדל בין "קללה" לבין "מארה"? 
ר' באות קו"ף.



בראשית פרק ח' פסוק ח', פרשת נח
וַיְשַׁלַּח אֶת הַיּוֹנָה מֵאִתּוֹ "  
בראשית פרק מ"ה פסוק כ"ד, פרשת ויגש
וַיְשַׁלַּח אֶת אֶחָיו וַיֵּלֵכוּ וַיֹּאמֶר אֲלֵהֶם אַל תִּרְגְּזוּ בַּדָּרֶךְ "  
בראשית פרק ל"ז פסוק ל"ב, פרשת וישב
וַיְשַׁלְּחוּ אֶת כְּתֹנֶת הַפַּסִּים וַיָּבִיאוּ אֶל אֲבִיהֶם "  
מהו ההבדל בין "שָלַח" (בנין קל)
לבין "
שִלַּח" (בנין 
פִעֵל) ? ר' באות שי"ן.


בראשית פרק ל"ז פסוק י"א, פרשת וישב
וַיְקַנְאוּ בוֹ אֶחָיו וְאָבִיו שָׁמַר אֶת הַדָּבָר "  
מהו ההבדל בין "שמר" לבין "זכר"? ר' באות שי"ן.


בראשית פרק ל"ט פסוק י"ב, פרשת וישב
וַתִּתְפְּשֵׂהוּ בְּבִגְדוֹ לֵאמֹר שִׁכְבָה עִמִּי "  
מהו ההבדל בין "תפש", "אחז" ו"החזיק"? 
ר' באות ת"ו.


בראשית פרק ל"ט פסוק י"ב, פרשת וישב
" וַיַּעֲזֹב בִּגְדוֹ בְּיָדָהּ וַיָּנָס וַיֵּצֵא הַחוּצָה "  
מהו ההבדל בין "נס" לבין "ברח"? ר' באות נו"ן.



שמות פרק ז' פסוק ג', פרשת וארא

וְהִרְבֵּיתִי אֶת אֹתֹתַי וְאֶת מוֹפְתַי בְּאֶרֶץ מִצְרָיִם "

שמות פרק ז' פסוק ט', פרשת וארא

כִּי יְדַבֵּר אֲלֵכֶם פַּרְעֹה לֵאמֹר תְּנוּ לָכֶם מוֹפֵת "

מהו ההבדל בין "אות" לבין "מופת"? ר' באות אל"ף.



בראשית פרק ל"א פסוק מ"ה, פרשת מקץ
וַיִּקְבֹּץ אֶת כָּל אֹכֶל | שֶׁבַע שָׁנִים אֲשֶׁר הָיוּ בְּאֶרֶץ מִצְרַיִם "  
מהו ההבדל בין "אסף", "אגר", "כנס" ו"קבץ"?
ר' באות שי"ן.



בראשית פרק ו' פסוק ט', פרשת נח
אֵלֶּה תּוֹלְדֹת נֹחַ נֹחַ אִישׁ צַדִּיק תָּמִים הָיָה בְּדֹרֹתָיו "  
מהו ההבדל בין "איש" לבין "אדם"? 
ר' באות אל"ף.


שמות פרק ו' פסוק ב', פרשת וארא
וַיְדַבֵּר אֱ-לֹהִים אֶל משֶׁה וַיֹּאמֶר אֵלָיו אֲנִי יְדוָד "  
מהו ההבדל בין "אמר" לבין "דבר"? ר' באות אל"ף.


בראשית פרק מ"ו פסוק כ"ט, פרשת ויגש
וַיֶּאְסֹר יוֹסֵף מֶרְכַּבְתּוֹ וַיַּעַל לִקְרַאת יִשְׂרָאֵל אָבִיו גּשְׁנָה "  
מהו ההבדל בין "אסר" לבין "קשר"? ר' באות אל"ף.


בראשית פרק ל"ט פסוק ה', פרשת וישב
וַיְבָרֶךְ יְדוָד אֶת בֵּית הַמִּצְרִי בִּגְלַל יוֹסֵף "  
בראשית פרק ט"ו פסוק י', פרשת ראה
כִּי בִּגְלַל | הַדָּבָר הַזֶּה יְבָרֶכְךָ יְדוָד אֱ-לֹהֶיךָ בְּכָל מַעֲשֶׂךָ "  
מהו ההבדל בין "בגלל" לבין "בעבור"? ר' באות בי"ת.


בראשית פרק ל"ט פסוק י"ב, פרשת וישב
" וַיַּעֲזֹב בִּגְדוֹ בְּיָדָהּ וַיָּנָס וַיֵּצֵא הַחוּצָה "  
מהו ההבדל בין "עזב" לבין "זנח"? ר' באות זי"ן.



במדבר פרק כ"ב פסוק י"א, פרשת בלק
עַתָּה לְכָה קָבָה לִּי אֹתוֹ "  
במדבר פרק כ"ב פסוק ו', פרשת בלק
וְעַתָּה לְכָה נָּא אָרָה לִּי אֶת הָעָם הַזֶּה "  
מהו ההבדל בי" קבה" לבין "ארה"?
ר' באות אל"ף.



בראשית פרק י"ב פסוק א', פרשת לך לך
בְּרֵאשִׁית בָּרָא אֱ-לֹהִים אֵת הַשָּׁמַיִם וְאֵת הָאָרֶץ "  
מהו ההבדל בין "ארץ" לבין "אדמה"?
ר' באות אל"ף.


בראשית פרק כ"ד פסוק י"ג, פרשת חיי שרה
" הִנֵּה אָנֹכִי נִצָּב עַל עֵין הַמָּיִם "  
מהו ההבדל בין "באר", "מעין" ו"עין"?
ר' באות בי"ת.



בראשית פרק כ"ה פסוק כ"ג, פרשת תולדות
" וַיֹּאמֶר יְדוָד לָהּ שְׁנֵי גוֹיִם בְּבִטְנֵךְ וּשְׁנֵי לְאֻמִּים "  
בראשית פרק כ"ז פסוק כ"ט, פרשת תולדות
" יַעַבְדוּךָ עַמִּים וְיִשְׁתַּחֲווּ לְךָ לְאֻמִּים "  
מהו ההבדל בין "גוי", "עם" ו"לאום"? 
ר' באות גימ"ל.


בראשית פרק ג' פסוק ח', פרשת בראשית
וַיִּתְחַבֵּא הָאָדָם וְאִשְׁתּוֹ "
מהו ההבדל בין "חבא" לבין "סתר"? ר' באות חי"ת.


ויקרא פרק י' פסוק ג', פרשת שמיני
וַיִּדֹּם אַהֲרֹן "
מהו ההבדל בין "דום", "חשה" ו"החריש"? ר' באות חי"ת



שמות פרק י' פסוק כ"ב, פרשת בא
" וַיְהִי חשֶׁךְ אֲפֵלָה בְּכָל אֶרֶץ מִצְרַיִם שְׁלשֶׁת יָמִים "

מהו ההבדל בין "חשך" לבין "אפלה"? 
ר' באות חי"ת


בראשית פרק ל"ז פסוק ט"ז, פרשת וישב
וַיֹּאמֶר אֶת אַחַי אָנֹכִי מְבַקֵּשׁ הַגִּידָה נָּא לִי אֵיפֹה הֵם רֹעִים "

מהו ההבדל בין "חפש" לבין "בקש"?
ר' באות חי"ת. 


בראשית פרק ח' פסוק ו', פרשת נח
וַיְהִי מִקֵּץ אַרְבָּעִים יוֹם וַיִּפְתַּח נֹחַ אֶת חַלּוֹן הַתֵּבָה
  אֲשֶׁר עָשָׂה
 "

מהו ההבדל בין "חלון" לבין "אשנב"?
ר' באות חי"ת.



שמות פרק כ"א פסוק א', פרשת משפטים
וְאֵלֶּה הַמִּשְׁפָּטִים אֲשֶׁר תָּשִׂים לִפְנֵיהֶם "

מהו ההבדל בין "משפט" לבין "דין"? 
ר' באות דל"ת.


בראשית פרק כ"א פסוק א', פרשת וירא
וַידוָד פָּקַד אֶת שָׂרָה "

מהו ההבדל בין "פקד" לבין "זכר"? 
ר' באות זי"ן.

ביטוי חוזר באותו פסוק
*** בסדר מילים אחיד או שונה ***

בראשית פרק כ"ה פסוק י"ט, פרשת תולדות
וְאֵלֶּה תּוֹלְדֹת יִצְחָק בֶּן אַבְרָהָם אַבְרָהָם הוֹלִיד אֶת יִצְחָק "
מדוע נכתב "אברהם הוליד את יצחק"? הרי לפני כן
כבר הוזכר "יצחק בן אברהם". 



בעל חי מדבר
בראשית פרק ג' פסוק א', פרשת בראשית
וְהַנָּחָשׁ הָיָה עָרוּם...וַיֹּאמֶר אֶל הָאִשָּׁה "

במדבר פרק כ"ב פסוק כ"ח, פרשת בלק

וַיִּפְתַּח יְדוָד אֶת פִּי הָאָתוֹן וַתֹּאמֶר לְבִלְעָם "
מדוע אין 'הכרזה' על בעל החי המדבר כבר אצל הנחש שקדם לאתון?
הרי מדובר במאורע שאינו טבעי.
ה"א הידיעה
בראשית פרק א' פסוק ח', פרשת בראשית
וַיְהִי עֶרֶב וַיְהִי בֹקֶר יוֹם שֵׁנִי "

בראשית פרק א' פסוק ל"א, פרשת בראשית

וַיְהִי עֶרֶב וַיְהִי בֹקֶר יוֹם הַשִּׁשִּׁי "
מדוע "יום הששי" נכתב עם ה"א הידיעה לעומת "יום שני"?

חזרה על אותה מילה בתוך פסוק
בראשית פרק כ"ח פסוק י"ב, פרשת ויצא
" וַיַּחֲלֹם וְהִנֵּה סֻלָּם מֻצָּב אַרְצָה וְרֹאשׁוֹ מַגִּיעַ הַשָּׁמָיְמָה
  וְהִנֵּה מַלְאֲכֵי אֱ-לֹהִים עֹלִים וְיֹרְדִים בּוֹ 
"
  
מדוע נכתבת פעמיים מילת "הנה"? הרי אפשר
היה לקצר ולכתוב ב-ו"ו החיבור.


בראשית פרק כ"ח פסוק י"ב, פרשת ויצא
" וְהִנֵּה אֲנַחְנוּ מְאַלְּמִים אֲלֻמִּים בְּתוֹךְ הַשָּׂדֶה וְהִנֵּה קָמָה אֲלֻמָּתִי וְגַם נִצָּבָה וְהִנֵּה תְסֻבֶּינָה אֲלֻמֹּתֵיכֶם וַתִּשְׁתַּחֲוֶיןָ לַאֲלֻמָּתִי "  
מדוע נכתבת שלוש פעמים מילת "הנה"? הרי אפשר היה לקצר ולכתוב ב-ו"ו החיבור.


בראשית פרק ל"ז פסוק כ"ג, פרשת וישב
" וַיַּפְשִׁיטוּ אֶת יוֹסֵף אֶת כֻּתָּנְתּוֹ
  אֶת כְּתֹנֶת הַפַּסִּים אֲשֶׁר עָלָיו 
"
  
מדוע מוזכרת פעמיים ה"כתנת"? הרי גם
לולא המופע השני ברור היה באיזו כתנת מדובר.
חזרה על פסוקים
חזרה באותה פרשה או בפרשות שונות
חזרה על פרטים ידועים שהוזכרו
בראשית פרק ל"ט פסוק י"ב, פרשת וישב
וַיַּעֲזֹב בִּגְדוֹ בְּיָדָהּ וַיָּנָס וַיֵּצֵא הַחוּצָה "  
בראשית פרק ל"ט פסוק י"ג, פרשת וישב
וַיְהִי כִּרְאוֹתָהּ כִּי עָזַב בִּגְדוֹ בְּיָדָהּ וַיָּנָס הַחוּצָה "  
מדוע נכתב בפסוקים העוקבים שוב "וינס החוצה"
וא"כ, מדוע לא נכתב במדויק "וינס ויצא החוצה"?


חזרה על שם פרטי בתוך פסוק
בראשית פרק ו' פסוק ט', פרשת נח
אֵלֶּה תּוֹלְדֹת נֹחַ נֹחַ אִישׁ צַדִּיק תָּמִים "

בראשית פרק כ"ב פסוק י"א, פרשת וירא

וַיִּקְרָא אֵלָיו מַלְאַךְ יְדוָד מִן הַשָּׁמַיִם וַיֹּאמֶר
  אַבְרָהָם | אַבְרָהָם
 "
מהו הטעם בהכפלת שם האיש?
ייחוס משפחתי
במדבר פרק ט"ז פסוק א', פרשת קרח
וַיִּקַּח קֹרַח בֶּן יִצְהָר בֶּן קְהָת בֶּן לֵוִי " 
מדוע לא נכתב "בן לוי בן יעקב"?

במדבר פרק כ"ה פסוק י"א, פרשת פנחס

פִּינְחָס בֶּן אֶלְעָזָר בֶּן אַהֲרֹן הַכֹּהֵן הֵשִׁיב אֶת חֲמָתִי
  מֵעַל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל
 

מדוע מוזכר הייחוס עד אהרן הכהן?
שמות פרק ו' פסוק כ"ג, פרשת וארא
וַיִּקַּח אַהֲרֹן אֶת אֱלִישֶׁבַע בַּת עַמִּינָדָב אֲחוֹת נַחְשׁוֹן
  לוֹ לְאִשָּׁה
 
 "
מדוע מוזכר הייחוס המשפחתי "אחות נחשון"? 

במדבר פרק כ"ז פסוק א', פרשת פנחס

וַתִּקְרַבְנָה בְּנוֹת צְלָפְחָד בֶּן חֵפֶר בֶּן גִּלְעָד בֶּן מָכִיר בֶּן מְנַשֶּׁה
  לְמִשְׁפְּחֹת מְנַשֶּׁה בֶן יוֹסֵף
 "  
מדוע מוזכר הייחוס המשפחתי עד
"מנשה בן יוסף"?



ויקרא פרק י' פסוק א', פרשת שמיני
וַיִּקְחוּ בְנֵי אַהֲרֹן נָדָב וַאֲבִיהוּא "
במדבר פרק ג' פסוק ד', פרשת במדבר
"וַיָּמָת נָדָב וַאֲבִיהוּא לִפְנֵי יְדוָֹד בְּהַקְרִבָם אֵשׁ זָרָה "
מדוע בפסוק השני לא נכתב "בני אהרן"? 


כפל לשון - חיוב ולשון שלילה
בראשית פרק מ' פסוק כ"א, פרשת וישב
וְלֹא זָכַר שַׂר הַמַּשְׁקִים אֶת יוֹסֵף וַיִּשְׁכָּחֵהוּ "
מדוע נכתב "וישכחהו"? הרי ברור כי שכח,
כי נכתב בלשון שלילה "לא זכר".

בראשית פרק מ"ב פסוק ב', פרשת מקץ
וְשִׁבְרוּ לָנוּ מִשָּׁם וְנִחְיֶה וְלֹא נָמוּת "
בראשית פרק מ"ז פסוק י"ט, פרשת ויגש
וְתֶן זֶרַע וְנִחְיֶה וְלֹא נָמוּת "
בראשית פרק מ"ג פסוק ח', פרשת מקץ
שִׁלְחָה הַנַּעַר אִתִּי וְנָקוּמָה וְנֵלֵכָה וְנִחְיֶה וְלֹא נָמוּת "
מדוע נכתב "לא נמות"? 
הרי נכתב לפני כן "נחיה", וא"כ ברורה הכוונה.


דברים פרק כ"ח פסוק י"ג, פרשת כי תבוא
וּנְתָנְךָ יְהֹוָה לְרֹאשׁ וְלֹא לְזָנָב וְהָיִיתָ
  רַק לְמַעְלָה וְלֹא תִהְיֶה לְמָטָּה
 
 "

מדוע נכתב "לא תהיה למטה"? הרי לפני כן
כבר כתוב "והיית רק למעלה". 
כפל לשון בפועל
כתיב מלא וכתיב חסר
בראשית פרק ב' פסוק ז', פרשת בראשית
וַיִּיצֶר יְדוָד אֱ-לֹהִים אֶת הָאָדָם "

בראשית פרק ב' פסוק י"ט, פרשת בראשית

וַיִּצֶר יְדוָד אֱ-לֹהִים מִן הָאֲדָמָה כָּל חַיַּת הַשָּׂדֶה "

מדוע כתוב "וייצר/ויצר" עם שתי אותיות יו"ד לעומת יו"ד אחת?

לשון חסרה
בראשית פרק כ"ה פסוק כ"ח, פרשת תולדות
וַיֶּאֱהַב יִצְחָק אֶת עֵשָׂו כִּי צַיִד בְּפִיו
  וְרִבְקָה אֹהֶבֶת אֶת יַעֲקֹב
 
"
מדוע לא נאמרה סיבת אהבת רבקה ליעקב, כפי הנאמר על יצחק ועשו?


במדבר פרק ל"ג פסוק ב', פרשת מסעי
וַיִּכְתֹּב משֶׁה אֶת מוֹצָאֵיהֶם לְמַסְעֵיהֶם עַל פִּי יְדוָד
   וְאֵלֶּה מַסְעֵיהֶם לְמוֹצָאֵיהֶם
 
"
  
מדוע לא נכתב "על פי ידוד" גם לאחר 
"מסעיהם למוצאיהם"?

לשון יתרה
בראשית פרק ל"ז פסוק א', פרשת וישב
וַיֵּשֶׁב יַעֲקֹב בְּאֶרֶץ מְגוּרֵי אָבִיו בְּאֶרֶץ כְּנָעַן "  
מדוע כפל הלשון? הרי אנו יודעים מפרשת וישלח
כי ארץ מגורי יצחק (אבי יעקב) היא ארץ כנען. 
 

בראשית פרק ב' פסוק ג', פרשת בראשית
כִּי בוֹ שָׁבַת מִכָּל מְלַאכְתּוֹ אֲשֶׁר בָּרָא אֱ-לֹהִים לַעֲשׂוֹת "  
מהו הטעם בכתיבת המילה "לעשות"? הרי הפסוק מובן בהקשרו גם בהשמטתה. ומדוע לא נכתב כמו
בפסוק ב': "מכל מלאכתו אשר עשה" בלשון עבר בגמר הבריאה?
   


בראשית פרק מ"א פסוק ח', פרשת מקץ
וַיְסַפֵּר פַּרְעֹה לָהֶם אֶת חֲלֹמוֹ וְאֵין פּוֹתֵר אוֹתָם לְפַרְעֹה "  
מדוע נכתב "לפרעה"? הרי ניתן להשמיט מילה זו
וידוע כי החלומות לפרעה הם.




במדבר פרק י"ג פסוק ב', פרשת שלח
שְׁלַח לְךָ אֲנָשִׁים וְיָתֻרוּ אֶת אֶרֶץ כְּנַעַן "  
מדוע נכתב "לך"? הרי ניתן היה להשמיט מילה זו.
כיצד מפרש רש"י את הכתוב? 



בראשית פרק י"ב פסוק א', פרשת לך לך
וַיֹּאמֶר יְדוָד אֶל אַבְרָם לֶךְ לְךָ
  מֵאַרְצְךָ וּמִמּוֹלַדְתְּךָ וּמִבֵּית אָבִיךָ
"
  
מדוע נכתב "לך"? הרי ניתן היה להשמיט מילה זו.
כיצד מפרש רש"י את הכתוב


בראשית פרק ח' פסוק ו', פרשת נח
וַיְהִי מִקֵּץ אַרְבָּעִים יוֹם וַיִּפְתַּח נֹחַ אֶת חַלּוֹן הַתֵּבָה
  אֲשֶׁר עָשָׂה
 "

הרי אנו יודעים שנח בנה את התיבה, וא"כ
מה בא לחדש "אשר עשה"?


בראשית פרק ו' פסוק כ"א, פרשת נח
וְאַתָּה קַח לְךָ מִכָּל מַאֲכָל אֲשֶׁר יֵאָכֵל
  וְאָסַפְתָּ אֵלֶיךָ וְהָיָה לְךָ וְלָהֶם לְאָכְלָה
 
 "

לשם מה נכתב "אשר יאכל" לגבי המאכל?
הרי הדבר מובן מאליו כי מאכל יש לאכלו.
מילים נרדפות - כפל לשון

בראשית פרק א' פסוק כ"ו, פרשת בראשית

וַיֹּאמֶר אֱ-לֹהִים נַעֲשֶׂה אָדָם בְּצַלְמֵנוּ כִּדְמוּתֵנוּ  
מדוע נכתב גם "בצלמנו" וגם "כדמותנו"? הרי
תובן כוונת הכתוב גם בשימוש באחת מהן בלבד.

בראשית פרק ל"ט פסוק י"ב, פרשת וישב
וַיַּעֲזֹב בִּגְדוֹ בְּיָדָהּ וַיָּנָס וַיֵּצֵא הַחוּצָה "  
מדוע נכתב גם "וינס" וגם "ויצא"? הלא ברור כי
יוסף עזב את החדר, וא"כ ניתן היה לכתוב פועל אחד.


שמות פרק ו' פסוק ב', פרשת וארא
וַיְדַבֵּר אֱ-לֹהִים אֶל משֶׁה וַיֹּאמֶר אֵלָיו אֲנִי יְדוָד "  
מדוע נכתב גם "וידבר" וגם "ויאמר"? הלא אפשר
היה לכתוב "ויאמר א-להים אל משה אני ידוד".


בראשית פרק י"ב פסוק א', פרשת לך לך
" וַיֹּאמֶר יְדוָד אֶל אַבְרָם לֶךְ לְךָ
  מֵאַרְצְךָ וּמִמּוֹלַדְתְּךָ וּמִבֵּית אָבִיךָ"
  
מדוע נכתב "מארצך" וגם "ממולדתך"?


שמות פרק י' פסוק כ"ב, פרשת בא
וַיְהִי חשֶׁךְ אֲפֵלָה בְּכָל אֶרֶץ מִצְרַיִם שְׁלשֶׁת יָמִים "

מדוע נכתב גם "חשך" וגם "אפלה"? 
מילת "אלה" , "ואלה"
מילת "ויהי"
בראשית פרק ל"ט פסוק ב', פרשת וישב
" וַיְהִי יְדוָד אֶת יוֹסֵף וַיְהִי אִישׁ מַצְלִיחַ וַיְהִי
  בְּבֵית אֲדֹנָיו הַמִּצְרִי
 "
מדוע נזכרת המילה "ויהי" 3 פעמים? ועוד,
"
כל מקום שנאמר ויהי אינו אלא לשון צער" (מגילה י', ב'),
וא"כ, מהו הצער בכך שיוסף איש מצליח?

מיקום גיאגורפי
בראשית פרק כ"ג פסוק ב', פרשת חיי שרה
וַתָּמָת שָׂרָה בְּקִרְיַת אַרְבַּע הִוא חֶבְרוֹן בְּאֶרֶץ כְּנָעַן  "

בראשית פרק ל"ז פסוק א', פרשת וישב

" וַיֵּשֶׁב יַעֲקֹב בְּאֶרֶץ מְגוּרֵי אָבִיו בְּאֶרֶץ כְּנָעַן "
מדוע לא נכתב במפורש שיעקב ישב בחברון?
מעבר מלשון יחיד ללשון רבים
בראשית פרק מ"א פסוק ח', פרשת מקץ
וַיְסַפֵּר פַּרְעֹה לָהֶם אֶת חֲלֹמוֹ וְאֵין פּוֹתֵר אוֹתָם לְפַרְעֹה "  
מדוע נכתב "אותם" בלשון רבים? הרי לפני כן
נכתב "חלמו" ביחיד. וא"כ צ"ל "ואין פותר אותו". 
מעבר מלשון רבים ללשון יחיד
מקור מוחלט
מקרא מסורס - סדר המילים בפסוק
מתארים ושמות תואר
בראשית פרק ו' פסוק ט', פרשת נח
אֵלֶּה תּוֹלְדֹת נֹחַ נֹחַ אִישׁ צַדִּיק תָּמִים הָיָה בְּדֹרֹתָיו "

בראשית פרק ז' פסוק א', פרשת נח

כִּי אֹתְךָ רָאִיתִי צַדִּיק לְפָנַי בַּדּוֹר הַזֶּה "
מהו בתחילה נאמר "צדיק תמים", ואח"כ רק "צדיק"?
נישואין
בראשית פרק ל' פסוק ד', פרשת ויצא
וַתִּתֶּן לוֹ אֶת בִּלְהָה שִׁפְחָתָהּ לְאִשָּׁה "

בראשית פרק ל' פסוק ט', פרשת ויצא

וַתִּקַּח אֶת זִלְפָּה שִׁפְחָתָהּ וַתִּתֵּן אֹתָהּ לְיַעֲקֹב לְאִשָּׁה "
שמות פרק ו' פסוק כ"ג, פרשת וארא
וַיִּקַּח אַהֲרֹן אֶת אֱלִישֶׁבַע בַּת עַמִּינָדָב אֲחוֹת נַחְשׁוֹן
  לוֹ לְאִשָּׁה
 "

בראשית פרק ל"ח, פסוק ו', פרשת וישב

וַיִּקַּח יְהוּדָה אִשָּׁה לְעֵר בְּכוֹרוֹ וּשְׁמָהּ תָּמָר " 
מדוע לא נכתב "ויקח יהודה לער בכורו את תמר
לאשה", כפי שנכתב במקרים שהובאו למעלה עם המיליות "ל" ו-"לו".


סדר מילים שונה בין פסוקים

סדר מילים שונה בתוך פסוק
במדבר פרק ל"ג פסוק ב', פרשת מסעי
וַיִּכְתֹּב משֶׁה אֶת מוֹצָאֵיהֶם לְמַסְעֵיהֶם עַל פִּי יְדוָד
   וְאֵלֶּה מַסְעֵיהֶם לְמוֹצָאֵיהֶם
 
"
  
מדוע נכתב בתחילה "מוצאיהם למסעיהם" ואילו
לאחר מכן "מסעיהם למוצאיהם"?
ומדוע לא נכתב "על פי ידוד" גם לאחר
"מסעיהם למוצאיהם"?
סמיכות פרשיות
במדבר פרק י"ג פסוק ב', פרשת שלח
למה נסמכה פרשת מרגלים לפרשת מרים?
ר' תשובה בפירש"י לפסוק.

סמנטיקה לקסיקלית
שמות פרק ב' פסוק ה', פרשת שמות
וַתֵּרֶא אֶת הַתֵּבָה בְּתוֹךְ הַסּוּף וַתִּשְׁלַח אֶת אֲמָתָהּ וַתִּקָּחֶהָ "
מהו פירוש המילה "אמתה" ? חלק היד שלה או המשרתת שלה?
סתירה בתוך הפסוק עצמו
סתירות בין פסוקים
פירושים שונים של רש"י לאותה מילה
במדבר פרק י"ג פסוק ב', פרשת שלח
שְׁלַח לְךָ אֲנָשִׁים וְיָתֻרוּ אֶת אֶרֶץ כְּנַעַן "  
מדוע נכתב "לך"? הרי ניתן היה להשמיט מילה זו.
כיצד מפרש רש"י את הכתוב? 
בראשית פרק י"ב פסוק א', פרשת לך לך
וַיֹּאמֶר יְדוָד אֶל אַבְרָם לֶךְ לְךָ
  מֵאַרְצְךָ וּמִמּוֹלַדְתְּךָ וּמִבֵּית אָבִיךָ 
"
  
מדוע נכתב "לך"? הרי ניתן היה להשמיט מילה זו.
כיצד מפרש רש"י את הכתוב? 
ריבוי מילת "את"
בראשית פרק כ"ב פסוק ב', פרשת וירא
וַיֹּאמֶר קַח נָא אֶת בִּנְךָ אֶת יְחִידְךָ אֲשֶׁר
   אָהַבְתָּ אֶת יִצְחָק
  
  

שמות פרק כ' פסוק י"ד, פרשת יתרו
וְכָל הָעָם רֹאִים אֶת הַקּוֹלֹת וְאֶת הַלַּפִּידִם וְאֵת קוֹל 
   הַשֹּׁפָר וְאֶת הָהָר עָשֵׁן
 "


בראשית פרק ל"ז פסוק כ"ג, פרשת וישב
" וַיַּפְשִׁיטוּ אֶת יוֹסֵף אֶת כֻּתָּנְתּוֹ אֶת כְּתֹנֶת הַפַּסִּים
  אֲשֶׁר עָלָיו 
"
  
מדוע כפל הלשון וריבוי מילת "את"? הרי אפשר היה
להשמיט מילה זו מבלי לשנות, לכאורה, את כוונת הכתוב?

ריבוי מילת "עם"
בראשית פרק כ"א פסוק י', פרשת וירא
כִּי לֹא יִירַשׁ בֶּן הָאָמָה הַזֹּאת עִם בְּנִי עִם יִצְחָק "  
מדוע כפל הלשון וריבוי מילת "עם"? הרי אנו יודעים כי יצחק הוא בן שרה.   
שאלה נקודתית על פסוק
בראשית פרק מ"ה פסוק כ"ד, פרשת ויגש
וַיְשַׁלַּח אֶת אֶחָיו וַיֵּלֵכוּ וַיֹּאמֶר אֲלֵהֶם אַל תִּרְגְּזוּ בַּדָּרֶךְ "  
מדוע אמר להם יוסף "אל תרגזו"? הלא האחים
הולכים לבשר ליעקב בשורה טובה?



בראשית פרק כ"ח פסוק י"ב, פרשת ויצא
" וַיַּחֲלֹם וְהִנֵּה סֻלָּם מֻצָּב אַרְצָה וְרֹאשׁוֹ מַגִּיעַ הַשָּׁמָיְמָה
  וְהִנֵּה מַלְאֲכֵי אֱ-לֹהִים עֹלִים וְיֹרְדִים בּוֹ 
"
  
מדוע כתוב "עולים ויורדים"? הרי מושב המלאכים
בשמים, וא"כ היה צ"ל כתוב "יורדים ועולים".




במדבר פרק י"ג פסוק ב', פרשת שלח
שְׁלַח לְךָ אֲנָשִׁים וְיָתֻרוּ אֶת אֶרֶץ כְּנַעַן "  
מדוע נכתב "לך"? הרי ניתן היה להשמיט מילה זו.
כיצד מפרש רש"י את הכתוב? 



בראשית פרק י"ב פסוק א', פרשת לך לך
וַיֹּאמֶר יְדוָד אֶל אַבְרָם לֶךְ לְךָ
  מֵאַרְצְךָ וּמִמּוֹלַדְתְּךָ וּמִבֵּית אָבִיךָ
"
  
מדוע נכתב "מבית אביך" רק אחרי הכתוב
"מארצך וממולדתך"? הרי לכאורה ראוי לכתוב
מן הקל אל הכבד: בית, ארץ, מולדת.
שאלות על פירושי רש"י
בראשית פרק כ"ב פסוק ו', פרשת וירא
" וַיִּקַּח בְּיָדוֹ אֶת הָאֵשׁ וְאֶת הַמַּאֲכֶלֶת וַיֵּלְכוּ שְׁנֵיהֶם יַחְדָּו "

בראשית פרק כ"ב' פסוק ח', פרשת וירא

" וַיֹּאמֶר אַבְרָהָם אֱ-לֹהִים יִרְאֶה לּוֹ הַשֶּׂה לְעֹלָה בְּנִי
  וַיֵּלְכוּ שְׁנֵיהֶם יַחְדָּו "    
בראשית פרק כ"ב פסוק י"ט, פרשת וירא
" וַיָּשָׁב אַבְרָהָם אֶל נְעָרָיו וַיָּקֻמוּ וַיֵּלְכוּ יַחְדָּו אֶל בְּאֵר שָׁבַע "    
מדוע רש"י מפרש את מופע המילה "יחדו"
בשני הפסוקים הראשונים, אך לא בפסוק השלישי? 
שאלות רעיוניות על הפרשה
שימוש בלשון יחיד במקום לשון רבים
בראשית פרק ג' פסוק ח', פרשת בראשית
וַיִּתְחַבֵּא הָאָדָם וְאִשְׁתּוֹ "
מדוע לא כתוב "ויתחבאו" בלשון רבים (האדם ואשתו)? 


במדבר פרק ג' פסוק ד', פרשת במדבר
וַיָּמָת נָדָב וַאֲבִיהוּא לִפְנֵי יְדוָֹד בְּהַקְרִבָם אֵשׁ זָרָה "
ויקרא פרק י' פסוק א', פרשת שמיני
וַתֵּצֵא אֵשׁ מִלִּפְנֵי יְדוָד וַתֹּאכַל אוֹתָם וַיָּמֻתוּ לִפְנֵי יְדוָד "
מדוע לא כתוב בפסוק הראשון "וימותו" בלשון רבים,
כפי שנכתב בפסוק השני? 

שימוש בלשון רבים במקום לשון יחיד
בראשית פרק א' פסוק כ"ו, פרשת בראשית
"וַיֹּאמֶר אֱ-לֹהִים נַעֲשֶׂה אָדָם בְּצַלְמֵנוּ כִּדְמוּתֵנוּ "
מדוע נכתב בלשון רבים "נעשה"? 


בראשית פרק ד' פסוק י', פרשת בראשית
קוֹל דְּמֵי אָחִיךָ צֹעֲקִים אֵלַי מִן הָאֲדָמָה 
מדוע לא נכתב "צועק" בלשון יחיד? הרי מתייחסים למילה "קול".  
מדוע לא נכתב "דם" בלשון יחיד:
"קול דם אחיך צועק..."?
  
שימוש במילות יחס
במדבר פרק כ"ב פסוק י"ב, פרשת בלק
וַיֹּאמֶר אֱ-לֹהִים אֶל בִּלְעָם לֹא תֵלֵךְ עִמָּהֶם
  לֹא תָאֹר אֶת הָעָם 
"
במדבר פרק כ"ב פסוק כ', פרשת בלק
אִם לִקְרֹא לְךָ בָּאוּ הָאֲנָשִׁים קוּם לֵךְ אִתָּם "
מדוע בתחילה נאמר "עמהם", אבל אח"כ "אתם" בדבר פעולת ההליכה?

שם המספר (מונה/סודר)
בראשית פרק א' פסוק ה', פרשת בראשית
" וַיְהִי עֶרֶב וַיְהִי בֹקֶר יוֹם אֶחָד "

בראשית פרק א' פסוק ח', פרשת בראשית

וַיְהִי עֶרֶב וַיְהִי בֹקֶר יוֹם שֵׁנִי "

מדוע ביום הראשון נכתב "אחד" כמספר מונה וביום השני נכתב "שני" כמספר סודר?

שם הפועל / מקור נטוי
בראשית פרק ב' פסוק ג', פרשת בראשית
כִּי בוֹ שָׁבַת מִכָּל מְלַאכְתּוֹ אֲשֶׁר בָּרָא אֱ-לֹהִים לַעֲשׂוֹת "  
מהו הטעם בכתיבת המילה "לעשות"? הרי הפסוק
מובן בהקשרו גם בהשמטתה. ומדוע לא נכתב כמו בפסוק ב': "
מכל מלאכתו אשר עשה" בלשון עבר בגמר הבריאה?



הרשמה לקבלת עדכונים
עורכי דין בישראל נוטריון